Sticky toffee pudding – po polsku

IMG_7111

Ten wspaniały deser robiłyśmy z moją siostrą tuż przed Świętami. Przepis to była w zasadzie moja własna koncepcja, gdyż po poszukiwaniach na internecie doszłam do wniosku, że każdy przepis jest inny więc postanowiłam eksperymentować. Poza tym nie miałam cukru muskavado tylko brązowy trzcinowy. Sticky toffi pudding wyszedł wspaniały tylko kolor był mniej intensywny – tak więc nie musicie trzymać się sztywno przepisu i zamienić składniki jak czegoś nie macie – najważniejszym składnikiem są daktyle – ja bym ich nawet dała troszkę więcej niż w przepisie. Aha i syrop z melasy jest zupełnie zbędny – moim zdaniem nadał goryczki mojemu ciastu. Jeszcze tylko dodam, że można już upeczone ciasta zamrozić, a sos dorobić póżniej.
Z przepisem na mój blog nie chciałam eksperymentować i zaufałam James Martin (powinnam zaufać sobie bardziej 🙂 ).

Składniki

55g masła plus dodatkowe do smarowania
170g cukru muscavado
1 łyżka syropu złotego (golden syrop)
2 łyżki syropu z melasy
2 jajka
200g mąki
200g wypestkowanych daktyli
290ml wrzącej wody
1 łyżeczka sody oczyszczonej
łyżeczka ekstraktu waniliowego

Na sos

110ml śmietany słodkiej
55 g masła, pokrojonego w kostkę
55g ciemnego cukru muscavado
2 łyżki syropu złotego (golden syrop)

1. Rozgrzej piekarnik do 200C. Natłuszcz 6 formemkek (ja użyłam formy do muffinków i zrobiłam 12 mini ciasteczek – wyłożyłam dno papierem pergaminowym – wyciętym w małe krążki aby lepiej wyciągnąć ciasto po upieczeniu – następnym razem rozleję na 3 formy do mufinów, bo masy jest wystarczająco dużo).IMG_7104

2. Masło i cukier utrzyj w malakserze, aż będzie jasne i puszyste (ja użyłam ręcznego robota kuchennego). Dodawaj złoty syrop, syrop z melasy i jajka, po trochę ciągle mieszając. Dodaj mąkę i miksuj na niskiej prędkości, aż się wszystkie składniki dobrze połączą.

3. Zalej daktyle wrzącą wodą, następnie zmiksuj blenderem na puree (według mnie lepiej wychodzi jeśli się daktyle przed zalaniem wrzątkkiem drobno pokroi i zamiast miksowania podgotuje 10 minut – wtedy mamy semi-pure, oczywście wtedy trzeba poczekać, aż masa daktylowa ostygnie zanim przejdzie się do kolejnego kroku). Wymieszaj z sodą oczyszczoną i wanilią.

4. Wlej masę daktylową do wcześniej przygotowanej masy i mieszaj, aż się dobrze połączą.

5. Wlej mieszankę do formy i piec przez 20 minut (krócej, jeśli używamy mniejszych foremek), aż górna będzie sprężysta i złoto-brązowa.

6. Aby zrobić sos, podgrzej wszystkie składniki w rondelku do momentu wrzenia, mieszając od czasu do czasu.

7. Wyciągnij ciasta z foremek polewaj sosem i podawaj na ciepło.

4 uwagi do wpisu “Sticky toffee pudding – po polsku

  1. Rzeczywiście, pudding był po prostu bajeczny. Musicie koniecznie spróbować! Mam wrażenie, że to jest jedno z tych ciast, które nie mogą się nie udać.

Skomentuj

