Fantastyczny bigos

IMG_7047

Ten bigos to moja kreacja. Oczywiście ma wszystkie składniki, które zwykle zawiera bigos, ale w moich proporcjach i sposobie robienia. Jak tytuł wskazuje jest po prostu fantastyczny i gorąco polecam zrobienie mojej wersji. Ja zgłaszam się na ochotnika na zrobienie bigosu jak pojedziemy do domu na Święta (już w piątek 🙂 ) . Jest to wersja nieco lżejsza niż tradycyjny bigos, ale smakująca wyjątkowo pysznie.
Jedna kontrowersyjna rzecz – jak kupiłam opakowanie borowików, napisane było, że należy je zalać wrzącą wodą i odstawić na 15 minut, następnie wyłowić grzyby i użyć wodę z grzybów jako bulion grzybowy. Ja zawsze byłam uczona, że tej wody się nie używa. Ja dolałam ją do bigosu i myślę, że to nadało jemu piękny, ciemny kolor, ale to zależy od was co zrobicie z tym bulionem.

1 litrowy słoik kapusty kiszonej
800g poszatkowanej kapusty
3 liście laurowe
10 owoców jałowca

1 łyżeczka oleju rzepakowego
2 łyżeczki papryki w proszku
2 łyżeczki mielonego kminu rzymskiego

2 łyżki oleju rzepakowego
2 średnie cebule
50g boczku wędzonego
300g kabanosów pokrojonych w plasterki (lub jakiejś kiełbasy wędzonej)
500g chudego wołowego mięsa mielonego
500g wieprzowego, pokrojonego w kostkę (ja użyłam polędwicę, ale można użyć innej części)

60g suszonych borowików (pokrojonych na kawałki i zalanych 600ml wrzątku)
200g śliwek suszonych bez pestek, przekrojonych na pół
250ml passaty (Tesco)

1. Włóż kapustę kiszoną, kapustę świeżą, owoce jałowca, liście laurowe i 1L wody do dużego garnka i zacznij gotować na średnim ogniu.

2. Rozgrzej łyżeczkę oleju i dodaj kmin oraz paprykę, podsmażaj przez kilkanaście sekund, żeby wydobyć wspaniały aromat z przypraw, ale ich nie przepalić. Dodaj chochlę wody z gotującej się kapusty, wymieszaj i wlej z powrotem do garnka z kapustą.

3. Rozgrzej łyżkę oleju i zeszklij cebulę. Dodaj do gotującej się kapusty i zamieszaj.

4. Przysmaż boczek, wrzuć do garnka z gotującą się kapustą i zamieszaj.

5. Przysmaż kabanosy na tej samej patelni, dodaj do garnka z gotującą się kapustą i zamieszaj.

6. Rozgrzej kolejną łyżkę oleju i przysmaż wieprzowinę – tylko, aby ją zbrązowić. Następnie dodaj do garnka z gotującą się kapustą i zamieszaj.

7. Przysmaż mieloną wołowinę, dodaj do garnka z gotującą się kapustą i zamieszaj.

8. Następnie dodaj namoczone borowiki wraz z wodą oraz śliwki suszone. Zamieszaj, przykryj i gotuj pod przykryciem na bardzo wolnym ogniu przez około godzinę.

9. Sprawdź czy bigos nie jest za suchy, dodaj passatę i jeśli potrzeba odrobinę wody. Doprowadź do wrzenia ciągle mieszając, aby bigos się nie przepalał.

10. Można jeść od razu, ale najlepiej smakuje po kilku dniach. Można zagotowywać w słoiki i przchowywać nawet do kilku tygodni.

3 uwagi do wpisu “Fantastyczny bigos

  1. Twój bigos prezentuje się wspaniale. Dobrze, że dolałaś wody po grzybach – tak właśnie powinno się robić. Dzięki temu bigos jest smaczniejszy. Pozdrawiam ciepło!

Dodaj komentarz